3 Haziran 2014 Salı

Biz Size Olumlu Ya da Olumsuz Mutlaka Dönüş Yaparız

Hemen hemen tüm işe alım görüşmeleri sonunda aday sorar ve görüşmeci cevaplar.
-            -  Geri dönüş yapacak mısınız?
-            -  Tabii olumlu yada olumsuz mutlaka geri dönüş yaparız.
İşte insan kaynaklarının en önemli fonksiyonlarından biri olan işe alımlarda, en sık rastlanılan sorunlardan biridir adaya geribildirim. Mülakat sürecinde, görüşme daveti alan her aday görüşme için ciddi hazırlıklar yapar, mülakata katılmak için zaman ve emek harcar. Bunun yanına birde işsizliğin getirdiği psikolojik stres ve bir an evvel sonuca ulaşma çabası eklenir. Aslında bütün bu zorluklara katlanan her adayın hakkıdır görüşme ile ilgili geri bildirim almak, şirketler için ise bir sorumluluk. Ama maalesef ülkemizde bu sorumluluk şirketler tarafından tam anlamıyla yerine getirilmemektedir. Oysa şirketler biraz empati kurabilse görüşmeye gelen adayların ne hayallerle görüşmeye katıldığını ne stresler yaşadığını, görüşme sonrasında meraktan nasıl içi içini yediğini düşünebilse eminim geri bildirimlerin büyük bir çoğunluğu gerçekleşecektir.

Bu süreçte en büyük rol; ister kurumsal büyük şirketlerde, ister küçük ölçekli işletmelerde olsun, insan kaynakları yöneticilerine düşüyor. Bir danışman vasıtasıyla adayla görüşülüyor olsa dahi görüşme esnasında sonuç için adaya bildirilen tarihten fazla gecikmeden geri bilgi yapılmalıdır. Çünkü görüşmede belirtilen tarihten sonra dönüş olmazsa adaylar ister istemez ikileme düşüyorlar. Acaba şirketi yada danışmanı arasam mı, yada aramayıp mail mi atsam, acaba olumsuz karşılanır mıyım şeklinde çeşitli sorular zihinlerde. Aday için inanılmaz derece sıkıcı bir süreç. Şirketten ses seda çıkmayınca adaylar içlerinde sürekli bir umut taşırlar, bu umutla beklemek adayları daha çok yıpratmaktır. Geri bildirim yapıldığında, olumsuz dahi olsa adaylarda bir rahatlama meydana gelir, zihinleri rahatlar. İçinde bulunduğu beklenti ile karışık stres psikolojisinden kurtulup,  gelecekle ilgili yeni plan arayışlarına girer Bazen firma yapısından kaynaklanan birçok nedenden dolayı karar alma süreci adaya bildirilen süreyi aşabiliyor. Bazen de süreç tek bir karar almaya bağlı olmadığı için, uzayabiliyor ancak bu konuda ilgilenilen adaya bilgi vermek konusunda sıkıntı yoktur. Bu durumda dahi gecikmeyle ilgili geri bildirim yapılmalıdır. Görüşmeler sonrası yapılan geri dönüşler insanlara verdiğimiz değeri gösterir.

İllaki telefon açıp adaya seninle çalışmayacağız demek de değildir geri bildirim.Bu işlemi de karşıdaki adayı daha fazla yıpratmadan yapmak gerekir.Bu olumsuz geri bildirim bir e-mail yoluyla yapılabilir.Ya da adaya görüşme sonunda net bir tarih bildirilerek bu tarihe kadar sizi aramaz isek bu sizinle birlikte çalışamayacağımız anlamına gelir şeklinde bilgiler verilmesi gerekir. Aday bu tarihten sonra umudunu keser ve yoluna devam eder.

Yapılan işe alım görüşmeleri sonrasında yapılmayan geri bildirimler, son günlerde oldukça gündemde olan işveren markasını da olumsuz yönde etkilemektedir. Bu noktada özellikle sosyal medyanın yadsınamaz derecedeki gücü karşımıza çıkar. Geri bildirim yapılmayan adayların yaşadıklarını forum sayfalarında, blogların da paylaşmaya başlamasıyla, bunları okuyan insanların firmaya ve markaya bakış açısı olumsuz olarak etkilenir. Dolayısıyla hem firma İK bölümünün etkinliğinin korunması hem de işveren markasının iyi yönetilebilmesi için adaylara bu geri bildirimlerin mutlaka yapılması gereklidir. Adaylar her şeyden önce birer insan olarak saygıyı hak etmektedirler.

2 yorum:

  1. Adaylar her şeyden önce birer insan olarak saygıyı hak etmektedirler. Tebrikler!

    YanıtlaSil
  2. Şuana kadar ki olumlu ve olumsuz gerçekleşen birçok görüşmemden sonra bu yazınızda belirttiğiniz durumların hepsini yaşadım ve yaşıyorum.Bu yazıyı okuduktan sonra yaşadıklarımı garipsemedim ve biraz rahatladım. Teşekkürler.

    YanıtlaSil